Alpha Design Projects B.V.
Algemene verkoop-, leverings-, montage- en betalingsvoorwaarden van de besloten vennootschap “Alpha Design Projects B.V.”, gevestigd te Bunnik.
1 DEFINITIE
1.1 De besloten vennootschap Alpha Design Projects B.V. wordt als gebruiker van deze voorwaarden nader aangeduid met “wij”, terwijl onze wederpartij met wie wij een overeenkomst sluiten respectievelijk wensen te sluiten nader wordt aangeduid met “opdrachtgever”, zulks ongeacht de aard van de overeenkomst.
2 ALGEMEEN
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op al onze aanbiedingen en overeenkomsten met inbegrip van de totstandkoming en uitvoering daarvan. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van onze opdrachtgevers wijzen wij uitdrukkelijk van de hand.
2.2 Aanvullingen of afwijkingen van deze voorwaarden moeten schriftelijk worden overeengekomen en ondertekend en gelden uitsluitend met betrekking tot die overeenkomst waarvoor zij zijn aanvaard.
2.3 De bepalingen van afdeling 1 van titel 7 van boek 7 BW zijn niet van toepassing op de rechtsverhouding tussen ons en onze opdrachtgevers, tenzij in de overeenkomst of in deze voorwaarden uitdrukkelijk anders is bepaald.
3 AANBIEDINGEN
3.1 De opdrachtgever is jegens ons onherroepelijk gebonden door de aanvaarding van onze offerte. Wij zijn jegens de opdrachtgever eerst gebonden vanaf de datum waarop wij de aanvaarding schriftelijk hebben bevestigd.
Ondanks die bevestiging blijven wij nog gedurende 14 dagen na de aanvaarding bevoegd het aanbod zonder opgave van redenen te herroepen, zonder dat wij verplicht zijn schade, kosten en rente die de opdrachtgever lijdt, te vergoeden
3.2 Wij zijn niet gebonden aan afbeeldingen en/of gegevens in documentatie van ons of derden. Door ons bij een offerte gevoegde afbeelding of schets is ter verduidelijking maar niet bindend.
3.3 Voor onze producten en/of de nabestelling daarvan zijn de – volgens gangbare voorschriften en/of geldende gebruiken – normale technische afwijkingen en/of nuances toegestaan, zoals onder meer met betrekking tot getal, maat en gewicht, en ook kleur.
3.4 In onze offertes zijn niet begrepen de werkzaamheden van derden, zoals stukadoors, schilders, elektriciens, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. In onze offertes zijn evenmin begrepen het reinigen en/of in de was zetten van vloeren.
3.5 Wij behouden ons het recht voor opdrachten zonder opgave van redenen te weigeren.
3.6 Indien de opdrachtgever de overeenkomst wil annuleren en wij ons daarmee akkoord verklaren, zijn wij niet verplicht enig bedrag, hetwelk wij als vooruitbetaling hebben ontvangen, te restitueren, terwijl wij ons recht behouden op vergoeding van gederfde winst en gemaakte kosten.
3.7 Indien de opdrachtgever, na aanvaarding van de offerte, wijzigingen wil aanbrengen in de door ons te verrichten werkzaamheden, die vallen buiten hetgeen is geoffreerd en aanvaard, dan zullen wij deze wijzigingen schriftelijk aan de opdrachtgever als meerwerk in rekening brengen. Niet te bevloeren vlakken zoals bijvoorbeeld kolommen en insprongen gelden niet als minderwerk; hetzelfde geldt voor snijverlies.
3.8 De overeenkomst omvat onze bevoegdheid om, zonder toestemming van de opdrachtgever, werk uit te besteden aan of uit te laten voeren door onderaannemers.
3.9 De overeenkomst omvat onze bevoegdheid om op kosten van de opdrachtgever gering meerwerk te verrichten.
3.10 In geval geen overeenkomst tot stand komt, zijn wij bevoegd het vervaardigen van bestekken en/of tekeningen door derden (zoals architecten) afzonderlijk bij de opdrachtgever in rekening te brengen, te vermeerderen met 5% als honorarium voor intermediaire diensten.
3.11 Onze offertes zijn gebaseerd op door de opdrachtgever verstrekte gegevens, tekeningen en de daaraan ontleende maten. De opdrachtgever is verplicht ons te informeren over feiten en/of omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden.
4 PRIJZEN
4.1 Onze prijsopgaven zijn vrijblijvend. Wij zijn alleen gebonden aan een prijsopgave wanneer wij dat uitdrukkelijk en ondubbelzinnig hebben aangegeven. Elke nieuwe prijsopgave stelt de voorgaande buiten werking. De prijzen zijn exclusief omzetbelasting en andere overheidslasten, en ook de kosten van transport en verzekering, alsmede de kosten van alle andere werkzaamheden van derden nodig ter uitvoering van de overeenkomst, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Wij zijn bevoegd de in de voorgaande zin genoemde kosten afzonderlijk aan de opdrachtgever in rekening te brengen, in welk geval de opdrachtgever verplicht is deze kosten aan ons te betalen.
4.2 Na de bevestiging van de aanvaarding zijn wij bevoegd de prijs te wijzigen als gevolg van welke kostprijsverhogende verandering van omstandigheden dan ook, zelfs dan wanneer die verandering al ten tijde van het aanbod te voorzien zou zijn geweest.
4.3 Wij zijn bevoegd de prijswijziging aan de opdrachtgever door te berekenen zonder dat deze daardoor gerechtigd is de ontbinding van de overeenkomst te verlangen. De aldus gewijzigde prijs geldt als de overeengekomen prijs.
5. LEVERING EN/OF MONTAGE
5.1 Aan onze opgave aangaande leverings- en montagetijden zijn wij niet gebonden, tenzij wij uitdrukkelijk en schriftelijk hebben verklaard dat wij ervoor instaan dat zeker tijdstip niet wordt overschreden.
5.2 Indien wij uitdrukkelijk en schriftelijk hebben verklaard ervoor in te staan dat bij levering en/of montage een bepaalde termijn niet wordt overschreden, dan:
1. vangt de leverings- en/of montagetermijn aan naar onze keuze op:
a. de dag waarop de opdrachtgever heeft aanvaard;
b. de dag waarop wij alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens en/of materialen en/of producten hebben ontvangen van onze leverancier en/of opdrachtgever;
c. de dag waarop wij de bedongen vooruitbetaling hebben ontvangen.
2. zal bij overschrijding van die termijn de opdrachtgever op die grond geen recht hebben op opschorting van zijn verplichtingen, ontbinding van de overeenkomst of op vergoeding van de schade, tenzij zulks tevoren schriftelijk is overeengekomen.
3. De opdrachtgever is tot afname van de producten verplicht. Wij zijn bevoegd in gedeelten te leveren en/of te monteren en elk gedeelte afzonderlijk te factureren. Het aldus geleverde en/of gemonteerde gedeelte geldt als een zelfstandige levering.
5.4 Zodra wij de producten ten behoeve van de opdrachtgever hebben afgezonderd komen zij voor rekening en risico van de opdrachtgever. Ook de verzending en/of het transport geschiedt voor rekening en risico van de opdrachtgever met uitzondering van andersluidend schriftelijk beding, door een door ons aangewezen vervoerder tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, naar een door de opdrachtgever opgegeven bestemming. Wij zijn niet verplicht de producten te verzekeren tegen transportschade en/of vermissing. Het in voorgaande zinnen vermelde geldt evenzeer in het geval van franco levering of in het geval wij zelf de producten vervoeren.
5.5 De opdrachtgever dient alle noodzakelijke medewerking te verlenen die nodig is voor een juiste en ongestoorde uitvoering van de werkzaamheden. De opdrachtgever waarborgt dat de montageplaats voor onze materialen en personeel zonder belemmeringen toegankelijk is. De opdrachtgever waarborgt dat de opstellingsplaats montagegereed is, waaronder ook wordt verstaan dat de ondervloeren vlak en schoon zijn. Aanvoerwegen en montageplaats dienen in goede, dragende geëffende toestand te zijn en vrij gehouden te worden.
5.6 De opdrachtgever is verplicht zorg te dragen dat het lossen van de producten kan plaatsvinden op het terrein en/of bouwwerk waar montage plaatsvindt, één en ander ter beoordeling van de chauffeur. De opdrachtgever is verplicht tijdig zorg te dragen voor de binnen het terrein en/of bouwwerk waarop en/of waarin gelost wordt eventueel benodigde toestemmingen, ontheffingen en vergunningen.
5.7 De opdrachtgever waarborgt de kosteloze aanwezigheid van afsluitbare opslagruimten in de onmiddellijke nabijheid van het werk, geschikt voor de producten, materialen en gereedschappen, welke onze eigendom zijn, dan wel eigendom van door ons ingeschakelde derden. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor deze producten, materialen en gereedschappen, en zal voor verzekering van dit risico zorgdragen.
5.8 De opdrachtgever waarborgt de kosteloze aanwezigheid/gebruik in voldoende mate van watertoevoer, elektra, krachtstroom en/of verlichting.
5.9 De opdrachtgever waarborgt de kosteloze verwijdering van rest- en afvalstoffen.
6 RETOURZENDING EN GARANTIE
6.1 Wij staan niet in voor de door onze leveranciers en/of door fabrikanten verleende garantie, in welke vorm dan ook. Wij zijn niet verplicht de door onze leveranciers en/of fabrikanten verleende garantie, in welke vorm dan ook, over te nemen. Wij zijn nimmer verplicht verleende diensten opnieuw te verrichten en/of producten of onderdelen daarvan of bestanddelen van combinaties van producten, te vervangen, ongeacht of één en ander tengevolge van fouten in onze dienstverlening of in de door ons geleverde producten of onderdelen daarvan of bestanddelen van combinaties van producten, geheel of ten dele onbruikbaar is (geworden).
6.2 Bij ondeugdelijke levering heeft de opdrachtgever geen recht op opschorting van zijn verplichtingen, ontbinding van de overeenkomst of vergoeding van schade die hij daardoor lijdt. Wij zijn te allen tijde bevoegd om na levering en/of montage uit hoofde van onverplicht te verlenen service alsnog deugdelijk te presteren overeenkomstig de navolgende bepalingen.
6.3 Wij zijn niet verplicht retourzendingen te accepteren, tenzij de opdrachtgever binnen 8 dagen na levering ons schriftelijk omtrent de ondeugdelijkheid in kennis heeft gesteld én wij uitdrukkelijk en schriftelijk de retourzending hebben aanvaard.
De enkele ontvangst zonder zodanige aanvaarding wordt niet als acceptatie aangemerkt.
6.4 Ondanks aanvaarding van de retourzending blijven wij nog gedurende 8 dagen na ontvangst bevoegd om onze aanvaarding te herroepen, als blijkt dat de klachten ongegrond zijn of dat de producten:
1. door of vanwege de opdrachtgever zelf bij ons magazijn zijn afgehaald;
2. geheel of gedeeltelijk zijn verwerkt;
3. zonder onze toestemming door de opdrachtgever of derden zijn gerepareerd;
4. zich niet meer bevinden in de staat waarin zij zijn geleverd.
6.5 Indien wij een retourzending uitdrukkelijk en schriftelijk hebben aanvaard, zijn wij bevoegd om, naar onze keuze, de producten te herstellen of te vervangen dan wel, tegen behoud van de producten, het factuurbedrag te crediteren.
6.6 Wij verlenen nimmer garantie op herstel, vervanging of reparatie.
6.7 Bij retourzendingen, ongeacht onze aanvaarding, zijn de kosten van verzending en/of transport en opslag voor rekening van de opdrachtgever en blijven de producten voor diens rekening en risico.
7 BETALING EN EIGENDOMSVOORBEHOUD
7.1 Betaling geschiedt zonder korting, beroep op compensatie of opschorting als volgt:
a. bij levering van producten zonder montage:
– 50% binnen 8 dagen na opdrachtbevestiging;
– 50% voor levering van de producten;
b. bij levering van producten met montage:
– 30% binnen 8 dagen na opdrachtbevestiging
– 30% bij aanvang werkzaamheden
– 30% na bereiken 60% van de overeengekomen duur van de werkzaamheden
– 10 % bij oplevering
(Of zoveel eerder in geval van wanprestatie van de opdrachtgever), bij gebreke waarvan de opdrachtgever zonder ingebrekestelling in verzuim zal zijn en hij zonder aanzegging rente wegens vertraging over het factuurbedrag zal zijn verschuldigd van 1,5% per maand, een gedeelte van de maand voor een gehele gerekend.
Niettemin zijn wij te allen tijde bevoegd, om welke reden dan ook, volledige betaling terstond te eisen.
7.2 Bij incasso via een advocaat of andere derde is de opdrachtgever buitengerechtelijke kosten verschuldigd. De niet voor rechterlijke matiging vatbare buitengerechtelijke kosten worden berekend over het gehele te incasseren bedrag, inclusief de rente wegens vertraging, en wel als volgt:
– over de eerste € 5.000, – 15%
– over het meerdere tot € 10.000, – 10%
– over het meerdere tot € 25.000, – 8%
– over het meerdere tot € 100.000, – 5%
– over het meerdere: 3%
7.3 Bij incasso via een gerechtelijke procedure is de opdrachtgever naast de onder 7.2 genoemde kosten bovendien de gerechtelijke kosten verschuldigd.
7.4 Onverminderd het bepaalde omtrent risico-overgang behouden wij ons ten aanzien van alle op grond van overeenkomsten door ons aan opdrachtgever geleverde of te leveren producten, zowel betaald als onbetaald, de eigendom voor totdat volledig zijn betaald door de opdrachtgever:
a. de vorderingen over de tegenprestatie voor alle geleverde of nog te leveren producten;
b. de vorderingen wegens tekortschieten in de nakoming van genoemde overeenkomsten;
c. de vorderingen inzake door ons ter uitvoering van voornoemde overeenkomsten tevens ten behoeve van de opdrachtgever verrichte of te verrichten werkzaamheden.
De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende producten te vervreemden of te bezwaren of anderszins met rechten van derden te belasten. Het is de opdrachtgever wel toegestaan genoemde producten binnen de normale uitoefening van zijn bedrijf te verkopen en over te dragen.
Deze toestemming vervalt echter op het moment dat de opdrachtgever op enigerlei wijze tekortschiet met betrekking tot de vorderingen waarvoor het eigendomsvoorbehoud geldt, (voorlopige) surseance van betaling verkrijgt dan wel failliet wordt verklaard.
De opdrachtgever is verplicht de onder het eigendomsvoorbehoud vallende producten zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van ons te bewaren.
Wij zijn gerechtigd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende producten die nog onder de opdrachtgever zijn terug te nemen in het geval de opdrachtgever in gebreke is met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen of in betalingsmoeilijkheden verkeert of dreigt te gaan verkeren. De opdrachtgever zal ons te allen tijde vrije toegang verlenen tot zijn gebouwen en/of terreinen ter inspectie van de producten en/of ter uitoefening van onze rechten.
Het bovenstaande laat alle overige eventueel aan ons toekomende rechten onverlet.
8. AUTEURSRECHT
8.1 Alle auteurs- en andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de producten en bijbehorende documentatie of andere materialen die wij aan onze opdrachtgever leveren of op andere manier ter beschikking stellen berusten bij ons en blijven na levering of terbeschikkingstelling onze eigendom. Wij verlenen terzake aan onze opdrachtgever slechts een gebruiksrecht, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
8.2 Opdrachtgever is niet gerechtigd om logo’s, tekeningen, vormgevingen of andere herkenningstekens en/of andere artistieke prestaties in de ruimste zin van het woord op en van de door ons geleverde of ter beschikking gestelde producten te wijzigen, te verwijderen, na te maken, te gebruiken, aan derden af te staan of in gebruik te geven.
8.3 Opdrachtgever is gehouden op ons eerste verzoek alle zaken waarop ons auteursrecht rust aan ons te retourneren.
9 AANSPRAKELIJKHEID
9.1 Wij en de personen, werkzaam in onze opdracht ter uitvoering van de overeenkomst, ons personeel daaronder begrepen, zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van fouten of producten, waarvan wij ons of die personen zich bedienen, dan wel veroorzaakt door of vanwege de producten zelf, behoudens in het geval die schade is veroorzaakt door grove schuld of opzet van ons of de personen, werkzaam in onze opdracht ter uitvoering van de overeenkomst, ons personeel daaronder begrepen.
9.2 Elke vordering tot vergoeding van schade, hetzij op grond van de met ons gesloten overeenkomst, hetzij om andere redenen waaronder begrepen onrechtmatige daad en productaansprakelijkheid, is uitgesloten.
Met name is elke vordering ter zake van bedrijfsschade of andere indirecte schade, zoals montagekosten, (immateriële) schade aan personen of producten, verlies van gelden daaronder begrepen, uitgesloten.
9.3 De opdrachtgever vrijwaart ons voor aanspraken van derden, voortvloeiende uit en/of verband houdende met de door ons verrichte diensten en/of geleverde producten.
9.4 Indien wij om welke reden dan ook gehouden zijn enige schade te vergoeden, zal de schadevergoeding nooit hoger zijn dan het bedrag dat door onze verzekering terzake wordt uitgekeerd. Gaat onze verzekering niet tot uitkering over, dan zijn wij nimmer aansprakelijk voor een bedrag hoger dan het bedrag van de factuurwaarde betreffende de producten en/of diensten waardoor de schade is veroorzaakt.
9.5 Aansprakelijkheidsbeperkende of –uitsluitende voorwaarden die ons door derden kunnen worden tegengeworpen kunnen ook door ons aan de opdrachtgever worden tegengeworpen.
10 OVERMACHT
10.1 Bij overmacht van tijdelijke of blijvende aard zijn wij bevoegd naar onze keuze hetzij de uitvoering geheel of gedeeltelijk op te schorten totdat de oorzaak van de overmacht geheel of gedeeltelijk heeft opgehouden te bestaan, hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk zonder rechterlijke tussenkomst voor ontbonden te verklaren, alles zonder dat de opdrachtgever hieraan jegens ons enig recht ontleent. De opdrachtgever is verplicht hetgeen reeds is geleverd te betalen, alles naar evenredigheid en in verhouding tot de prijs van het geheel.
10.2 Onder overmacht van tijdelijke of blijvende aard wordt voor de toepassing van deze voorwaarden verstaan iedere al dan niet van buiten komende omstandigheid, waardoor de nakoming van de overeenkomst al dan niet absoluut wordt verhinderd of bemoeilijkt, ook al was die omstandigheid voorzienbaar ten tijde van het sluiten van de overeenkomst, zoals onder meer de navolgende, niet limitatief opgesomde omstandigheden:
– financieel onvermogen, beslagen daaronder begrepen;
– arbeidsongeschiktheid en fouten van ons of de personen, werkzaam in onze opdracht ter uitvoering van de overeenkomst, ons personeel daaronder begrepen;
– gebreken in producten, in gebruik ter uitvoering van de overeenkomst;
– brand;
– (burger-)oorlog, rellen of demonstraties, onlusten of oproer;
– oorlogsgevaar;
– staat van beleg;
– noodtoestand;
– mobilisatie;
– vijandelijkheden;
– embargo;
– overstromingen en/of bijzondere weersomstandigheden, epidemieën;
– werkstaking of soortgelijke aktie;
– werkliedenuitsluiting;
– gebrek aan arbeidskrachten;
– vakanties;
– transportmoeilijkheden en verkeersstoringen;
– uit-, en- en/of doorvoer beperkingen en/of verboden;
– niet, niet tijdige of ondeugdelijke toelevering;
– overheidsmaatregelen en/of het niet (tijdig) verkrijgen van vergunningen;
– bedrijfs- en/of machinestoringen;
– energiecrises.
10.3 In het geval dat de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of bemoeilijkt zijn rechten uit de overeenkomst uit te oefenen, ongeacht of zulks al dan niet te wijten is aan zijn schuld of aan een hem persoonlijk betreffende toevallige verhindering, blijven wij bevoegd ons recht op nakoming, ontbinding en/of schadevergoeding uit te oefenen.
11 WANPRESTATIE
11.1 Er is sprake van wanprestatie aan de zijde van de opdrachtgever onmiddellijk bij het niet naleven van enige voor hem uit de overeenkomst en andere met ons gesloten overeenkomsten, deze voorwaarden daaronder begrepen, voortvloeiende verplichting, door niet, niet tijdig dan wel ondeugdelijk te presteren, zonder dat enige sommatie en/of ingebrekestelling noodzakelijk is.
11.2 Bij wanprestatie aan de zijde van de opdrachtgever:
1. vervalt onmiddellijk een eventueel verleende korting;
2. is al hetgeen de opdrachtgever is verschuldigd, uit deze overeenkomst en andere met ons gesloten overeenkomsten terstond opeisbaar.
11.3 Het bovenstaande laat alle overige eventueel aan ons toekomende rechten onverlet.
12 ONTBINDING
12.1 Wij zijn bevoegd om zonder ingebrekestelling en/of rechterlijke tussenkomst deze overeenkomst en andere met ons gesloten overeenkomsten geheel of gedeeltelijk voor ontbonden te verklaren dan wel de uitvoering daarvan op te schorten, behoudens ons recht op vergoeding van schade, kosten en renten en op nakoming van hetgeen wij reeds hebben gepresteerd, indien de opdrachtgever:
1. wanprestatie pleegt;
2. failliet is verklaard dan wel zijn faillietverklaring is verzocht;
3. surséance van betaling heeft verkregen dan wel een verzoek daartoe is gedaan;
4. is toegelaten tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) dan wel verzoek daartoe is gedaan;
5. een buitengerechtelijke schuldenregeling treft of indien zulks wordt verzocht;
6. zijn onderneming geheel of gedeeltelijk overdraagt of staakt;
7. een voor zijn onderneming benodigde vergunning of inschrijving verliest;
8. wordt geconfronteerd met beslagen, ongeacht de aard;
9. overlijdt of een begin maakt met de gehele of gedeeltelijke liquidatie van zijn onderneming en/of vermogen;
10. onherroepelijk wordt veroordeeld tot een vrijheidsstraf of een geldboete op grond van de Wet Economische Delicten;
11. zonder geldige reden een andere woon- of vestigingsplaats kiest;
12. onjuiste of onvolledig opgave heeft gedaan danwel omstandigheden heeft verzwegen, voorzover de onjuistheid, onvolledigheid of verzwijging van dien aard is, zulks uitsluitend aan ons ter beoordeling, dat wij de overeenkomst niet, althans niet op dezelfde voorwaarden, zouden hebben gesloten indien wij daarmee tevoren bekend zouden zijn geweest.
13 PARTIELE NIETIGHEID
13.1 In het geval één of meer bepalingen uit met ons gesloten overeenkomsten of de onderhavige voorwaarden niet of niet geheel rechtsgeldig zijn, blijven de overige bepalingen onverkort in stand. In plaats van de ongeldige bepalingen geldt dan een passende regeling die de bedoeling van partijen en het door hen nagestreefde economische resultaat op juridisch effectieve wijze zo dicht mogelijk benadert.
14 SLOTBEPALING
14.1 Op al onze aanbiedingen en met ons gesloten overeenkomsten inclusief de totstandkoming en uitvoering daarvan is het Nederlandse recht van toepassing.
14.2 In geval van alle geschillen, welke tussen ons en de opdrachtgever zouden mogen rijzen, is tevens bevoegd de rechter te Utrecht.
14.3 Wij zijn bevoegd om alle voorgaande bepalingen van deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Een wijziging geldt met ingang van de dag van het depot ter griffie van de Rechtbank te Utrecht